Hva skal arbeidsavtalen inneholde ?
Det er en rekke krav til hva kontrakten bør inneholde. Viktige eksempler er beskrivelse av arbeidet og/eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori, tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse og forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig.
Arbeidsmiljøloven fastsetter i §14-6 minimumskrav til innholdet i den skriftlige arbeidsavtalen – her nevner vi utdrag fra bestemmelsen:
- Partenes identitet
- Arbeidsplassen
- Beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori
- Tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse
- Forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig
- Eventuelle prøvetidsbestemmelser
- Arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunkt
- Oppsigelsesfrister
- Gjeldende eller avtalt lønn ved arbeidsforholdets begynnelse og eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling
- Lengden og plassering av den avtalte daglige eller ukentlige arbeidstid
- Lengde av pauser
- Avtale om særlig arbeidstidsordning
- Opplysning om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet
Last ned standardavtale på Arbeidstilsynets nettsider
Sist oppdatert: 19. juli 2018.